rutra.com.pl

Szkolenia dla firm

Jak budować przyjazną atmosferę w pracy?

Przyjazne miejsce pracy to takie, w którym wartości i różnice w charakterze wszystkich współpracowników są akceptowane. Jednak uprzedzenia, które wynieśliśmy z domu lub nabyliśmy wraz z wiekiem, sprawiają, że nie zawsze jesteśmy tak tolerancyjni, za jakich się uważamy. Niektórzy z nas zostali w pracy przeszkoleni na temat dobrej i efektywnej współpracy w firmie, zwłaszcza jeśli pracujemy w multikulturowym środowisku. Samo szkolenie może nie wystarczyć, dopóki wszyscy pracownicy nie uświadomią sobie skali swoich uprzedzeń i nie podejmą wysiłku, by zmienić nastawienie do innych. Poniżej zamieszczamy kilka rad, jak tworzyć przyjazne dla wszystkich miejsce pracy. Należy jednak pamiętać, że trwała zmiana to często długi proces i wytworzenie odpowiednej atmosfery w biurze wymaga od nas codziennego wysiłku.

Poszerzaj swoją wiedzę

Stań się świadomy swoich uprzedzeń. Zastanów się skąd się wzięły i ile jest prawdy w Twoich poglądach. Poczytaj na temat różnic, które budzą w Tobie niechęć, a których często nie rozumiesz. Nie wkładaj całej odpowiedzialności za przełamywanie stereotypów na barki współpracowników należących do mniejszości etnicznej, odmiennej płci czy cierpiących z powodu niepełnosprawności. Dowiedz się d z jakimi trudnościami muszą się codziennie zmagać, a następnie zrób coś, by chociaż w pracy mogły czuć się szanowane i doceniane za swój wkład w rozwój firmy. Poznaj ich perspektywę, a niewątpliwe, że zmieni się także Twoje myślenie.

Zastanów się zanim podejmiesz ważną decyzję

Nie spiesz się podejmując kluczową dla firmy decyzję, zwłaszcza jeśli zajmujesz wyższe stanowisko, a Twój wybór wpłynie na pracę innych osób. Kiedy podejmujemy decyzję w pośpiechu i na tak zwanym autopilocie, zdajemy się na instynkt. To z kolei może prowadzić do tego, że zamiast podjąć świadomy i przemyślany wybór, zastosujemy utarty schemat, który może być oparty na głęboko zakorzenionych w naszej podświadomości uprzedzeniach. Dlatego jeśli szef prosi Cię o wybrani zespołu do realizacji ważnego projektu, nie wybieraj automatycznie osób, które darzysz sympatią. Daj sobie czas do namysłu i przeanalizuj sytuację w sposób racjonalny i logiczny. Efekty tak podjętej decyzji mogą pozytywnie zaskoczyć nie tylko Ciebie.

Uważaj z humorem

Wejdź w buty drugiej osoby i zastanów się dlaczego Twój niewybredny dowcip mógł je urazić. Żarty na temat pochodzenia, płci czy orientacji seksualnej w miejscu pracy, to stąpanie po cienkim lodzie. Możesz nie mieć złych intencji i chcieć tylko rozbawić współpracowników, ale faktem jest, że powtarzając obraźliwe treści napędzasz spiralę uprzedzeń. Nawet jeśli komunikat jest zabarwiony humorem i tak powiela obraźliwe treści. Dlatego przejrzyj swój repertuar dowcipów i wybierz te neutralne zanim zaczniesz rozbawiać kolegów na imprezie firmowej.

Wyjdź poza strefę komfortu

Badania wykazują, że najchętniej przebywamy z osobami podobnymi do nas. To oznacza, że w pracy jesteśmy bardziej skłonni wdawać się w przyjacielskie pogawędki z współpracownikami o podobnych poglądach i podobnym wyglądzie. W ten sposób umacniamy w sobie i innych negatywne przekonania i wykluczamy ze swoich kręgów tych, którzy różnią się od nas pochodzeniem, płcią, orientacją seksualną czy spojrzeniem na świat. Warto przełamać ten schemat, by wprowadzić lepszą atmosferę w biurze. Postaraj się lepiej poznać tych, których do tej pory unikałeś, a okaże się, że więcej Was łączy niż dzieli.

Język ma znaczenie

Unikaj nacechowanych negatywnie zwrotów, jak “kobiety nie radzą sobie z liczbami”, “jest zdenerwowana, więc pewnie ma okres” i innych wyrażeń, które mogłyby urazić pracowników innej płci, orientacji seksualnej czy mniejszości kulturowej. Stereotypy tworzą się tak jak nawyki, a jak wiadomo złego nawyku trudno się pozbyć. Świadoma decyzja by spojrzeć na dane wyrażenie i zachowanie z perspektywy innej osoby może pomóc nam spojrzeć na nich bardziej przychylnym okiem i wyplenić błędne i krzywdzące przekonania.